Podcast: de toekomst van Elsevier

Podcast: de toekomst van Elsevier

Arendo Joustra en Erwin van Luit over de toekomst van Elsevier


Betalen voor online nieuws. Langzaam. Maar zeker?

Betalen voor online nieuws. Langzaam. Maar zeker?

Uit een grote enquête in 2019 blijkt dat het aantal mensen dat bereid is om te betalen voor online nieuws langzaam toeneemt. Digitale abonnementen vormen het belangrijkste alternatief voor de digitale advertenties - waarvan de bestedingen meer en meer naar partijen als Youtube en Instagram gaan.


Een goed teken: Saar Magazine van 4 naar 6 nummers p.j.

Een goed teken: Saar Magazine van 4 naar 6 nummers p.j.

Het is misschien malaise in bladenland maar hier en daar ploeteren sommige magazines gewoon prima door. Saar Magazine, online begonnen en sinds 2018 een écht blad, is een van deze magazines.


Elsevier Weekblad is 75 jaar en ... verdwijnt

Elsevier Weekblad is 75 jaar en ... verdwijnt

Niet het tijdschrift. Maar wel de naam.


Gooisch... als lifestyle gaat verder als Classy Lifestyle

Gooisch... als lifestyle gaat verder als Classy Lifestyle

Het platform Gooisch...als lifestyle wordt Classy Lifestyle.


Op 1 oktober 2020 wordt NRC 50 jaar

Op 1 oktober 2020 wordt NRC 50 jaar

Voor haar 50ste verjaardag komt NRC met een speciale pagina voor abonnees met een aantal (fotografische) hoogtepunten uit haar bestaan.


De Volkskrant biedt meer op de tablet

De Volkskrant biedt meer op de tablet

Steeds meer mensen lezen de krant op hun tablet. En De Volkskrant heeft daarom opnieuw naar de leeservaring op dit scherm gekeken.


Vrij Nederland is nu een maandblad

Vrij Nederland is nu een maandblad

Lang verzet heeft niet kunnen voorkomen dat Vrij Nederland toch een maandblad is geworden. En dat is niet het enige dat verandert.


NRC wordt 1 krant. In de middag. In de avond. En online.

NRC wordt 1 krant. In de middag. In de avond. En online.

Volgend jaar wil NRC nog slimmer gaan uitgeven. En de printedities van NRC Handelsblad en nrc.next worden één.


De nieuwe Nieuwe Revu is strakker en dikker

De nieuwe Nieuwe Revu is strakker en dikker

En meer optimistisch. De redactie wil wel vasthouden aan de formule die de Nieuwe Revu haar reputatie hebben gegeven.


LINDA.tv weet de ogen op zich gericht

LINDA.tv weet de ogen op zich gericht

Het magazine (of beter gezegd "het merk") LINDA krijgt een eigen online tv-kanaal


De zaterdagkrant als opinieblad

De zaterdagkrant als opinieblad

Het gaat slecht met de Nederlandse dagbladen. Maar ze hebben een zieltje teruggewonnen.


Nieuwe vormgeving voor NRC

Nieuwe vormgeving voor NRC

Het is NRC heeft een nieuwe vormgeving. En dat is mooi - en niet onbelangrijk.


Regionaal dagblad als gemeentelijke waakhond

Regionaal dagblad als gemeentelijke waakhond

Uit een onderzoek ingesteld door het Stimuleringsfonds voor de Pers naar de kwaliteit van regionaal nieuws is gebleken dat deze online nog te wensen overlaat.


FD zet in op digitaal. Dus het papier moet anders

FD zet in op digitaal. Dus het papier moet anders

Maandag 10 september start de nieuwe FD. Met een nieuwe krant voor maandag tot en met vrijdag. En met een nieuwe zaterdageditie, FD Weekend.


De Limburger Europese Krant van het Jaar 2017

De Limburger Europese Krant van het Jaar 2017

Het Parool is wederom verkozen tot de top-3 van The World’s Best-Designed Newspapers.


Nieuw - de dagelijkse podcast van FD en BNR

Nieuw - de dagelijkse podcast van FD en BNR

Het Financieele Dagblad en BNR Nieuwsradio lanceren met ingang van 8 januari 2018 elke werkdag een nieuwspodcast. Onder de titel Newsroom hoor je onze journalisten en specialisten op de redactie over de nieuwsverhalen van de dag.


Het feministisch opinieblad Opzij krijgt een nieuwe uitgever

Het feministisch opinieblad Opzij krijgt een nieuwe uitgever

Uitgeverij Veen Media neemt afscheid van het feministisch maandblad Opzij omdat het niet langer "in de strategie past". En voormalig uitgever van HP/De Tijd, Hans van Brussel, gaat als man proberen het opinieblad voor vrouwen in rustiger vaarwater te brengen. Hans van Brussel: "Opzij bevindt zich [...] in een moeilijke situatie, maar de maatschappelijke relevantie van het blad is onverminderd groot."


De Limburger Europese Krant van het Jaar 2017

De Limburger Europese Krant van het Jaar 2017

In de categorie regionale dagbladen is De Limburger uitgeroepen tot Europese krant van het jaar! Met name de nieuwe vormgeving werd geroemd.


In 2017 weer meer digitale kranten

In 2017 weer meer digitale kranten

De tendens in krantenland is nog altijd hetzelfde: dalende printoplages en (licht) stijgende digitale oplages. Per saldo wordt minder en minder.


F&L Publishing maakt een doorstart met Rotterdamse investeerder

F&L Publishing maakt een doorstart met Rotterdamse investeerder

Een Rotterdamse investeerder heeft de F&L Publishing overgenomen. Hierdoor blijft een deel van de magazines en arbeidsplaatsen behouden.


Harpers Bazaar wint de prijs voor Cover van het Jaar 2017

Harpers Bazaar wint de prijs voor Cover van het Jaar 2017

Met een cover van paralympische atlete Marlou van Rhijn heeft Harpers Bazaar een Mercur gewonnen. Dit is wat een Oscar is voor een filmmaker.


Vrij Nederland maakt haar archief digitaal beschikbaar

Vrij Nederland maakt haar archief digitaal beschikbaar

In samenwerking met de Koninklijke Bibliotheek, de KB, worden all naoorlogse edities van Vrij Nederland gedigitaliseerd en toegankelijk gemaakt.


Magazines bereiken hun lezers steeds meer digitaal

Magazines bereiken hun lezers steeds meer digitaal

Het aantal tijdschriften dat worden gedrukt op papier is al 3 jaar stabiel. Uitgevers weten lezers echter steeds beter digitaal te bereiken.


Na NRC verdwijnt ook De Telegraaf uit Blendle Premium

Na NRC verdwijnt ook De Telegraaf uit Blendle Premium

Dat Mediahuis geen fan van Blendle is, was al duidelijk, nadat het uitgeefconcern NRC uit Blendle had teruggetrokken. Nu volgt ook De Telegraaf.


Saar Magazine binnenkort ook gewoon in de bus

Saar Magazine binnenkort ook gewoon in de bus

En dat is eigenlijk wel zo logisch. Want Saar Magazine richt zich op vrouwen die de 50 zijn gepasseerd maar "nog lang niet dood zijn.


JAN Magazine komt met JANtje.

JAN Magazine komt met JANtje.

31 Augustus ligt een nieuwe special van JAN Magazine in de winkels. JANtje is een extra glossy voor moeders met kinderen van 0 tot 12 jaar.


Donald Duck helpt school in Rotterdam om taalachterstand te verkleinen

Donald Duck helpt school in Rotterdam om taalachterstand te verkleinen

Kinderen van groep 3 t/m 8 op de Da Costaschool in Rotterdam ontvangen een jaarabonnement op Donald Duck of op Donald Duck Junior. Met een doel.


Tina viert haar 50ste verjaardag. Gefeliciteerd!

Tina viert haar 50ste verjaardag. Gefeliciteerd!

In juni 1967 zag de eerste Tina het levenslicht. Hét tijdschrift voor Nederlandse meisjes viert dus dit jaar haar 50ste verjaardag!


Het lifestyle magazine van De Telegraaf heet VRIJ

Het lifestyle magazine van De Telegraaf heet VRIJ

Het nieuwe lifestyle magazine van De Telegraaf heet VRIJ. Voor 30-plusser op zoek naar ontspanning, duiding en achtergronden.


Fashionista wordt Fashionchick Girls

Fashionista wordt Fashionchick Girls

Of... Fashionista verdwijnt. En Fashionchick krijgt een eigen blad. Hoe je er ook naar kijkt, het lijkt een goed idee.


Tijdschriften populair onder kinderen van 6 tot 12

Tijdschriften populair onder kinderen van 6 tot 12

Volgens het Nationaal Onderzoek Multimedia lezen kinderen van 6 t/m 12 jaar nog altijd regelmatig een tijdschrift.


Dalende oplagecijfers reflecteren nieuwe rol voor tijdschriften

Dalende oplagecijfers reflecteren nieuwe rol voor tijdschriften

Vroeger ging het vooral om de inhoud, nu meer om de 'experience'. En luxe is per definitie schaars.


Het is 'up or out' voor ieder tijdschrift

Het is 'up or out' voor ieder tijdschrift

Ieder tijdschrift moet zijn broek omhoog houden. En dat lukt niet ieder magazine


Het aantal abonnees van NRC groeit - digitaal

Het aantal abonnees van NRC groeit - digitaal

NRC bereikt in 2020 bijna 300.000 abonnees. Vooral digitaal.


Het nieuws van De Telegraaf bij De Limburger

Het nieuws van De Telegraaf bij De Limburger

De Limburger shopt vanaf nu bij De Telegraaf.