De Volkskrant biedt meer op de tablet

De Volkskrant biedt meer op de tablet

Steeds meer mensen lezen de krant op hun tablet. En De Volkskrant heeft daarom opnieuw naar de leeservaring op dit scherm gekeken.


Vrij Nederland is nu een maandblad

Vrij Nederland is nu een maandblad

Lang verzet van de redactie heeft niet kunnen voorkomen dat Vrij Nederland toch een maandblad is geworden. En dat is niet het enige dat verandert. Vrij Nederland kiest nu duidelijk voor de verdieping. Daarnaast omarmt het meer dan voorheen de interactie via internet. Vrij Nederland moet online uitgroeien tot een platform voor discussie - en dan bij voorkeur van het meer verheven soort.


NRC wordt 1 krant. In de middag. In de avond. En online.

NRC wordt 1 krant. In de middag. In de avond. En online.

Volgend jaar wil NRC nog slimmer gaan uitgeven. "De printedities van NRC Handelsblad en nrc.next worden één."


De nieuwe Nieuwe Revu is strakker en dikker

De nieuwe Nieuwe Revu is strakker en dikker

En meer optimistisch. Hoofdredacteur Jonathan Ursem wil vasthouden aan de formule die de Nieuwe Revu haar reputatie hebben gegeven: vaak schokkende verhalen over misdaad, onderwereld en oorlog. Met niets verhullende fotografie. En populair taalgebruik. Maar dan moderner en, uhhh, vrolijker.


De zaterdagkrant als opinieblad

De zaterdagkrant als opinieblad

Het gaat slecht met de Nederlandse dagbladen. Maar ze hebben een zieltje teruggewonnen. Na meer dan 15 jaar ben ik weer abonnee. Van het NRC. Let wel: alleen op zaterdag.


Nieuwe vormgeving voor NRC

Nieuwe vormgeving voor NRC

Het is NRC heeft een nieuwe vormgeving. En hoewel je mogelijk zou denken dat vormgeving bij kranten minder belangrijk is dan bij tijdschriften is dat zeker niet het geval. Het doel is anders. Maar de elementen en het belang zijn dezelfde.


Regionaal dagblad als gemeentelijke waakhond

Regionaal dagblad als gemeentelijke waakhond

Uit een onderzoek ingesteld door het Stimuleringsfonds voor de Pers naar de kwaliteit van regionaal nieuws is gebleken dat deze online nog veel te wensen overlaat. Zeker bij grotere gemeenten geven de regionale dagbladen nog altijd de meeste informatie het reilen en zeilen van gemeentes en gemeentebestuurders.


Tijdschriften populair onder kinderen van 6 tot 12

Tijdschriften populair onder kinderen van 6 tot 12

Volgens het Nationaal Onderzoek Multimedia lezen kinderen van 6 t/m 12 jaar nog altijd regelmatig een tijdschrift. Maar liefst 94% bladert regelmatig door een magazine. En uit vrije wil - hoewel dat meer een aanname van onze kant is op basis van de tijdschriften die het meest worden genoemd door de kinderen.


FD zet in op digitaal. Dus het papier moet anders

FD zet in op digitaal. Dus het papier moet anders

Maandag 10 september start de nieuwe FD. Met een nieuwe krant voor maandag tot en met vrijdag. En met een nieuwe zaterdageditie, FD Weekend.


De Limburger Europese Krant van het Jaar 2017

De Limburger Europese Krant van het Jaar 2017

Het Parool is wederom verkozen tot de top-3 van The World’s Best-Designed Newspapers.


Nieuw - de dagelijkse podcast van FD en BNR

Nieuw - de dagelijkse podcast van FD en BNR

Het Financieele Dagblad en BNR Nieuwsradio lanceren met ingang van 8 januari 2018 elke werkdag een nieuwspodcast. Onder de titel Newsroom hoor je onze journalisten en specialisten op de redactie over de nieuwsverhalen van de dag.


Het feministisch opinieblad Opzij krijgt een nieuwe uitgever

Het feministisch opinieblad Opzij krijgt een nieuwe uitgever

Uitgeverij Veen Media neemt afscheid van het feministisch maandblad Opzij omdat het niet langer "in de strategie past". En voormalig uitgever van HP/De Tijd, Hans van Brussel, gaat als man proberen het opinieblad voor vrouwen in rustiger vaarwater te brengen. Hans van Brussel: "Opzij bevindt zich [...] in een moeilijke situatie, maar de maatschappelijke relevantie van het blad is onverminderd groot."


De Limburger Europese Krant van het Jaar 2017

De Limburger Europese Krant van het Jaar 2017

In de categorie regionale dagbladen is De Limburger uitgeroepen tot Europese krant van het jaar! De krant kreeg de European Newspaper Award toegekend door een internationale jury. De 15 juryleden beloonden hiermee de tijd en het geld dat is gestoken in de nieuwe vormgeving, die de krant vorig jaar invoerde.


In 2017 weer meer digitale kranten

In 2017 weer meer digitale kranten

De tendens in krantenland is nog altijd hetzelfde: dalende printoplages en stijgende digitale oplages. Helaas ontsnapt nog steeds geen enkele landelijke dagbladen aan de eerstgenoemde negatieve trend.


F&L Publishing maakt een doorstart met Rotterdamse investeerder

F&L Publishing maakt een doorstart met Rotterdamse investeerder

De Rotterdamse investeerder Shatho Beheer heeft de uitgever F&L Publishing Group overgenomen. Het bedrijf, dat onder andere de Nederlandstalige versie van het tijdschrift c't maakt, gaat door met een groot deel van het personeel en een deel van de magazines.


Harpers Bazaar wint de prijs voor Cover van het Jaar 2017

Harpers Bazaar wint de prijs voor Cover van het Jaar 2017

Met onderstaande cover van paralympische atlete Marlou van Rhijn heeft Harpers Bazaar "een Mercur" gewonnen. Deze prijs is voor bladen wat de Oscars zijn voor filmmakers.


Vrij Nederland maakt haar archief digitaal beschikbaar

Vrij Nederland maakt haar archief digitaal beschikbaar

In samenwerking met de Koninklijke Bibliotheek, de KB, worden all naoorlogse edities van Vrij Nederland gedigitaliseerd. Hierna worden alle digitale edities beschikbaar gemaakt via de website van Delpher.


Magazines bereiken hun lezers steeds meer digitaal

Magazines bereiken hun lezers steeds meer digitaal

Het aantal tijdschriften dat worden gedrukt op papier is al 3 djaar stabiel. Uitgevers weten lezers echter steeds beter digitaal te bereiken. In de meeste gevallen zijn dit wel abonnees, die het magazine zowel op papier en digitaal lezen. Maar toch. Kennelijk wordt er digitaal iets goed gedaan.


Na NRC verdwijnt ook De Telegraaf uit Blendle Premium

Na NRC verdwijnt ook De Telegraaf uit Blendle Premium

Mediahuis, sinds kort eigenaar De Telegraaf, is geen fan van Blendle Premium. Dat was al bekend nadat het Belgische uitgeefconcern ook NRC Handelsblad, niet lang na diens overname, uit Blendle had teruggetrokken..


De Telegraaf komt in 2018 met een magazine voor 50+

De Telegraaf komt in 2018 met een magazine voor 50+

JEU Magazine, zo gaat het nieuwe tijdschrift heten. En "de levenslustige 50-plusser" wordt de doelgroep. Dat wil zeggen de levenslustige 50-plusser mét een abonnement op De Telegraaf. Want het nieuwe glossy magazine zal aan abonnees bij de krant worden verstuurd. Net als Vrouw.


Saar Magazine binnenkort ook gewoon in de bus

Saar Magazine binnenkort ook gewoon in de bus

En dat is eigenlijk wel zo logisch. Want Saar Magazine richt zich op vrouwen die de 50 zijn gepasseerd maar "nog lang niet dood zijn". Juist deze doelgroep kent nog het plezier van met een mooie glossy op de bank zitten met een kopje koffie of (iets later) een glas wijn.


JAN Magazine komt met JANtje.

JAN Magazine komt met JANtje.

31 Augustus ligt de nieuwe special van JAN Magazine, JANtje, in de winkels. JANtje is een extra glossy voor een belangrijk deel van de lezeressen van JAN; moeders met kinderen in de leeftijd van 0 tot 12 jaar.


Donald Duck helpt school in Rotterdam om taalachterstand te verkleinen

Donald Duck helpt school in Rotterdam om taalachterstand te verkleinen

Kinderen van groep 3 tot en met 8 op de Da Costaschool in Rotterdam ontvangen een jaarabonnement op Donald Duck Weekblad of op Donald Duck Junior. Hiermee hoopt de school en de gemeente de taalachterstand van veel kinderen te verkleinen.


Tina viert haar 50ste verjaardag. Gefeliciteerd!

Tina viert haar 50ste verjaardag. Gefeliciteerd!

In juni 1967 zag de eerste Tina het levenslicht. Hét tijdschrift voor Nederlandse meisjes viert dus dit jaar haar 50ste verjaardag!


Het lifestyle magazine van De Telegraaf heet VRIJ

Het lifestyle magazine van De Telegraaf heet VRIJ

Het nieuwe lifestyle magazine van De Telegraaf heet VRIJ. Het ongveeer 80 pagina's tellende magazine richt zich op de 30-plusser " op zoek naar ontspanning, duiding en achtergrondinformatie met positieve, adviserende en inspirerende verhalen".


Fashionista wordt Fashionchick Girls

Fashionista wordt Fashionchick Girls

Of... "Fashionista verdwijnt. En Fashionchick krijgt een eigen blad." Hoe je er ook naar kijkt. Het lijkt een goed idee van het oogpunt van de uitgever.