Elsevier Weekblad is 75 jaar en ... verdwijnt

Elsevier Weekblad is 75 jaar en ... verdwijnt

Niet het tijdschrift. Maar wel de naam. Want per 1 december 2020 heet Elsevier Weekblad kortweg EW.

Reden voor de naamswijziging van het populaire opinietijdschrift is dat de naam "Elsevier" eigendom is van de Britse onderneming Relx. Deze wil de naam exclusief gaan gebruiken voor haar (internationale) uitgeverij. En dus moest de uitgever van Elsevier Weekblad, New Skool Media, iets anders verzinnen.

EW magazine

Met de keuze voor EW Magazine als "nieuwe" naam wordt feitelijk teruggegaan naar de 'roots' van het tijdschrift. Vanaf 1945, toen Elsevier voor het eerst als weekblad verscheen, werd het immers in de volksmond al EW genoemd. Pas in de jaren '80 werd het meer gebruikelijk om te spreken van "de Elsevier" in plaats van "EW". En nu keren we dus weer terug naar die beginjaren.

Aangezien de lezers van toen niet de doelgroep van nu is, zal deze "terugkeer" nog niet zo eenvoudig zijn als het misschien lijkt. Maar New Skool Media zet vol in op de naamswijziging en heeft deze al in de week gelegd met de introductie van het nieuwe logo in juni 2020.

De uitgever heeft hiervoor een goede stok achter de deur: als ze de naam Elsevier zou willen blijven gebruiken, zou dit naar verluidt mogen ... voor 1 miljoen euro per jaar. Dat is geld dat beter in de toekomst kan word geïnvesteerd. En met de naam EW wordt toch ook nog een beetje (gratis) vastgehouden aan het verleden.

75 jaar viering

Ter gelegenheid van de 75ste verjaardag van het weekblad verschijnt 24 oktober een extra dik jubileumnummer. Bestaande abonnees van Elsevier Weekblad ontvangen dit nummer automatisch. Tevens krijgen zij een herdruk van het allereerste nummer uit 1945.

Tot slot brengt de uitgever het boek "Non Solus. Uitgevers en gouden knapen van Elsevier". Met hierin kleurrijke portretten van de oude uitgevers van Elsevier Weekblad en zijn voorganger "Elsevier’s Geïllustreerd Maandschrift (1891-1940)".