Roularta buigt verlies om in winst en versterkt positie in NL
Roularta Media Group, de Vlaamse mediagigant en uitgever van o.a. EW, Happinez en KIJK, heeft in de eerste helft van 2024 een mooie winst geboekt.
Roularta Media Group, de Vlaamse mediagigant en in Nederland eigenaar van onder meer opinieweekblad EW, en de tijdschriften Fiets en Kijk, heeft in de eerste helft een mooie winst geboekt, na een verlies eerder dat jaar. Deze winst is mede te danken aan lagere papierkosten en hogere prijzen voor abonnementen en advertenties.
Dit positieve resultaat is een nieuwe mijlpaal voor Roularta, dat twee jaar geleden de Nederlandse markt betrad met de overname van tijdschriftuitgever New Skool Media. De strategische uitbreiding ging verder toen het bedrijf in 2023 een aantal bekende titels overnam van WPG Uitgevers, waaronder Happinezen Yoga magazine. Daarmee is Roularta de derde grote Vlaamse uitgever op de Nederlandse markt, naast DPG Media en Mediahuis, die respectievelijk titels als De Volkskrant en NRC beheren.
Titel | Periode | Prijs | Korting | |
---|---|---|---|---|
EW | 6 maanden | €16,75 p/m | 46% | Bestel |
EW | 1 jaar digitaal | €9,50 p/m | 69% | Bestel |
EW | 1 jaar | €16,25 p/m | 48% | Bestel |
EW | 2 jaar | €15,00 p/m | 52% | Bestel |
De veranderende Nederlandse uitgeefmarkt
De Nederlandse uitgeefmarkt heeft de afgelopen 10-15 jaar een aantal ingrijpende veranderingen ondergaan. Traditionele uitgevers zoals WPG Uitgevers en Sanoma hebben zich de afgelopen jaren steeds meer teruggetrokken of titels verkocht, terwijl Vlaamse mediabedrijven zoals Roularta, DPG Media en Mediahuis, hun positie juist versterkten door overnames en uitbreiding van hun portefeuilles. Dit heeft geleid tot een consolidatie, waarbij enkele grote (Belgische) spelers de Nederlandse markt domineren.
De opkomst van digitale media en het toenemende belang van digitale abonnementen hebben de uitgeefmarkt drastisch veranderd. Printmedia staan onder druk, maar uitgevers, zoals Roularta, blijven winstgevend door in te zetten op kostenefficiëntie en het beter integreren van digitale en fysieke producten. Tegelijkertijd hebben stijgende kosten, zoals papierprijzen, een grote impact gehad op de sector, waardoor bedrijven hun strategieën hebben moeten aanpassen. Roularta’s recente succes in Nederland is een voorbeeld van hoe mediabedrijven zich kunnen aanpassen aan deze uitdagingen.
Titel | Periode | Prijs | Korting | |
---|---|---|---|---|
Happinez | 3 nummers | €21,50 | 10% | Bestel |
Happinez | 4 nummers | €23,50 | 27% | Bestel |
Happinez | 9 nummers | €49,50 | 31% | Bestel |
Roularta’s financiële resultaten en toekomstplannen
In de periode januari tot en met juni 2024 behaalde Roularta een nettowinst van €2,4 miljoen, tegenover een verlies van bijna €1 miljoen over dezelfde periode een jaar eerder. Hoewel de omzet nagenoeg gelijk bleef op €159,5 miljoen, heeft de uitgever flink geprofiteerd van lagere kosten en hogere verkoopprijzen. Roularta verwacht echter dat de rest van het jaar uitdagend zal blijven, vooral door druk op de reclame-inkomsten als gevolg van de onzekere economische situatie en budgetbeperkingen bij adverteerders.
Desondanks ziet Roularta nog steeds groeimogelijkheden, met name in het sluiten van meer digitale abonnementen in Nederland, maar vooral ook in het thuisland België. Het bedrijf richt zich daarnaast op de verdere integratie van systemen en processen tussen Nederland en België. De hoop is dat dit leidt tot verdere kostenbesparingen en efficiëntieverbeteringen.
Titel | Periode | Prijs | Korting | |
---|---|---|---|---|
Kijk | 3 maanden | €17,50 | 20% | Bestel |
Kijk | 6 maanden | €27,50 | 36% | Bestel |
Kijk | 1 jaar | €54,99 | 42% | Bestel |
Een uitdagende maar veelbelovende toekomst
De Nederlandse uitgeefmarkt blijft zich snel ontwikkelen. En Roularta's strategie om zijn positie te versterken door overnames en efficiëntere bedrijfsvoering lijkt vruchten af te werpen. Met een focus op digitalisering, kostenbesparingen en het inspelen op de groeiende vraag naar online content, is het bedrijf goed gepositioneerd om verder te groeien, ondanks de aanhoudende druk op traditionele inkomstenbronnen zoals print en advertenties.