Het Parool wordt een ochtendkrant

Het Parool wordt een ochtendkrant

Het Parool, opgericht in 1940 als verzetskrant, wordt per vandaag, 2 januari 2022, niet langer uitgebracht als een middagkrant, maar als een ochtendkrant. De beslissing is genomen vanwege veranderingen in de manier waarop mensen nieuws consumeren en de concurrentie in de markt. Het Parool wil met deze verandering zijn marktpositie versterken en een groter publiek bereiken, waaronder jongeren.

Tactisch en praktisch

Naast strategisch en tactische overwegingen is er ook een praktische reden: bezorging in de middag is relatief duur. Reden hiervoor is dat de meeste kranten in de ochtend worden bezorgd. En er zijn op dit tijdstip dus veel meer schaalvoordelen te behalen. In de middag moeten alle kosten door een beperkt aantal kranten met relatief kleine oplagen worden betaald. Terwijl in de ochtend Het Parool kan meeliften met de grote jongens.

Digital first

Naast de overstap naar een ochtendkrant gaat Het Parool ook 'digital first' werken. Dit houdt in dat nieuwsartikelen direct online worden geplaatst en niet meer worden bewaard voor de gedrukte krant. Zo wil Het Parool beter inspelen op de behoeften van zijn lezers en een groter publiek bereiken via digitale platforms en social media.

Niet alles verandert. Het Parool blijft zich richten op nieuws uit Amsterdam e.o. en zal progressieve standpunten blijven uitdragen. Het blijft ook investeren in digitale platforms en social media om zijn publiek te bereiken en te betrekken.