Magazines bereiken hun lezers steeds meer digitaal

Magazines bereiken hun lezers steeds meer digitaal

Het aantal tijdschriften dat worden gedrukt op papier is al 3 djaar stabiel. Uitgevers weten lezers echter steeds beter digitaal te bereiken. In de meeste gevallen zijn dit wel abonnees, die het magazine zowel op papier en digitaal lezen. Maar toch. Kennelijk wordt er digitaal iets goed gedaan.

Ruim 80% van de Nederlanders van 13 jaar en ouder lees een of meer (papieren) tijdschriften. De Top 5 is al jaren redelijk bestendig met de Kampioen (4,8 miljoen), Libelle (1,6 miljoen), Donald Duck (1,4 miljoen), LINDA. (1,2 miljoen) en Vrouw (1,1 miljoen).

Stijging digitaal

Uit onderzoek blijkt dat het "digitaal bereik" van magazines het afgelopen jaar met 5% is gestegen.Zo'n 5,7 miljoen mensen lezen wel eens een digitaal magazine. Dat is 40% van de Nederlandse bevolking van 13 jaar en ouder. De Top-5 bestaat hier uit Beleggers Belangen (59%), De Verwondering (53%), New Scientist (52%), Radar+ (47%) en TotaalTV (47%).

Op papier én digitaal

Zogeheten "crossmediaal" (dus in print en digitaal) bereiken de uitgevers van magazine 13,4 miljoen mensen. Ofwel 93% van de Nederlanders van 13 jaar en ouder. Daarnaast is vastgesteld dat Nederlanders gemiddeld 9 verschillende magazinemerken in print danwel digitaal leest.