Jaap Groenendijk 01-12-2024

Bright Magazine keert terug op papier

Na een decennium van afwezigheid keert Bright Magazine terug op papier. Niet als een tweemaandelijks magazine, zoals voorheen, maar als een gelimiteerde jaarlijkse uitgave.

Bright Magazine keert terug op papier
In februari 2025 verschijnt de eerste editie. Deze is nu met 20% korting in de voorverkoop te bestellen via de Bright webshop.

Waarom verdween Bright Magazine destijds?

In 2013 werd de papieren versie van Bright Magazine stopgezet. De hoofdredacteur, Erwin van der Zande, gaf destijds aan dat de kosten van printen en distribueren te hoog waren, vooral gezien het veel grotere online bereik van Bright. Daarom werd besloten om over te stappen op een digitale publicatie, genaamd Bright Ideas.

Waarom nu weer terug naar papier?

De herintroductie van het papieren magazine komt voort uit de wens om een tastbaar tijdsdocument te creëren dat trending topics in technologie vastlegt en langdurig relevant blijft. Het fysieke magazine biedt een unieke ervaring die digitale media niet kunnen evenaren, met (in digitale media termen) een "ultra-retina resolutie" en een "gebruiksvriendelijke interface". Voor meer informatie, bezoek de Bright webshop.

Bright is overigens niet het enige tijdschrift dat na een periode van digitale publicatie terugkeert naar print. Recentelijk heeft Vice, ter gelegenheid van zijn 30-jarig jubileum, aangekondigd het papieren magazine nieuw leven in te blazen. Dit initiatief benadrukt de blijvende waarde en aantrekkingskracht van gedrukte media in het digitale tijdperk.

Conclusie

De terugkeer van Bright Magazine op papier weerspiegelt (hopelijk) een bredere trend waarbij uitgevers de unieke kwaliteiten van fysieke publicaties herwaarderen. Ondanks de dominantie van digitale media blijft er een waardering voor de tastbaarheid en duurzaamheid van gedrukte tijdschriften.

Bron: Bright

Gerelateerde artikelen