Jaap Groenendijk 07-06-2023

De Gelderlander doet meer met minder

Enkele weken geleden heeft De Gelderlander stilletjes haar redactiekantoor gesloten in Rhenen. De krant wordt nu nog gemaakt vanuit Arnhem, Doetinchem en Nijmegen.

De Gelderlander doet meer met minder

Enkele weken geleden heeft De Gelderlander stilletjes haar redactiekantoor gesloten in Rhenen. De krant wordt nu nog gemaakt vanuit drie hoofdlocaties: Arnhem, Doetinchem en Nijmegen. De redacteuren, die eerder in Rhenen werkten, hebben zich nu bij het team in Arnhem gevoegd. Zij blijven daar verantwoordelijk voor de edities Vallei (Ede/Wageningen/Veenendaal/Rhenen) en Rivierenland (Tiel/Buren/West-Betuwe/Geldermalsen) edities.

- Prijzen nieuw De Gelderlander abonnement -
Abonnement Periode Prijs Korting  
Compleet 4 weken €4,00 90% Bestel
Compleet 1 jaar €6,95 p/w 37% Bestel
Compleet 2 jaar €6,45 p/w 42% Bestel
Compleet 3 jaar €5,95 p/w 46% Bestel

Bestel of vergelijk bovenstaande abonnementen met die van andere regionale dagbladen.

Samenvoegen van kantoren

Vroeger waren redactiekantoren verspreid over verschillende regio's voor verschillende edities. Zoals voor Zevenaar, Druten, Elst, Boxmeer, Winterswijk, Ede en Tiel. De krant was toen diepgeworteld in de gemeenschappen. Lezers konden de redactie gewoon binnenlopen. Maar de tijden zijn veranderd.

Met de komst van internet en digitalisering is het pad van de krant duidelijk geworden. De eens zo essentiële faxmachines verzamelen nu stof. En de koeriers, die foto's en teksten tussen kantoren vervoerden, zijn verdwenen. De generatie, die vandaag opgroeit of volwassen wordt, heeft nog nooit van een typemachine gehoord. Het nieuws, in de vorm van teksten en foto's, wordt in enkele minuten ontvangen, gecontroleerd en gepubliceerd op de website.

Daar komt bij dat de journalisten en redacteuren (zeker sinds Corona) steeds meer vanuit huis werken; huizen die zich doorgaans binnen het uitgestrekte verspreidingsgebied van De Gelderlander staan. Een additionele reden waarom het niet langer nodig om alle kantoren te behouden.

Stroomlijnen van edities

De digitale transitie stelt ook vraagtekens bij de verschillende papieren edities van de krant. Als lokaal nieuws altijd via de website beschikbaar is, is het dan nog noodzakelijk om meerdere papieren edities te maken met lokaal nieuws? En is het rendabel, gezien de prijs van papier? Het antwoord op in ieder geval een van beide vragen zou wel eens nee kunnen zijn.

Gezien het relatief lage aantal abonnees in Rivierenland en de Vallei is derhalve gekozen voor het samenvoegen van deze edities. En dit is het niet voor het eerst dat zoiets wordt gedaan. Kleinere edities zijn eerder samengevoegd met grotere of zijn geïntegreerd in een uniform formaat.

Zo heeft De Gelderlander vorig jaar geëxperimenteerd met het samenvoegen van de Rivierenland en Betuwe edities op zaterdag. De krant dacht dat het een haalbare optie was, maar de lezers waren het hier duidelijk niet mee eens. Het gebied bleek te uitgestrekt en divers om iedereen van Huissen tot Geldermalsen naar tevredenheid te bedienen. Als gevolg hiervan werd de samenvoeging teruggedraaid. Niettemin is de algemene trend duidelijk.

Digitaal: maatwerk voor elke gemeente

De digitalisering opent nieuwe mogelijkheden voor kranten. Ondanks het verdwijnen van kantoren en edities, stelt het online platform De Gelderlander om zelfs méér nieuws dan voorheen te brengen. Ruimte is immers nooit een beperking op een website.

Niettemin blijft De Gelderlander zich inzetten om ervoor te zorgen dat haar lezers van de gedrukte krant zich niet verwaarloosd voelen. Ondanks (of juist door) consolidatie blijft de krant toegewijd aan het leveren van hoogwaardig nieuws en boeiende content in elk hoekje van het verspreidingsgebied; digitaal én op papier.

Bron: De Gelderlander

Gerelateerde artikelen