In 2017 weer meer digitale kranten

In 2017 weer meer digitale kranten

De tendens in krantenland is nog altijd hetzelfde: dalende printoplages en stijgende digitale oplages. Helaas ontsnapt nog steeds geen enkele landelijke dagbladen aan de eerstgenoemde negatieve trend.

Uit de NOM-cijfers van de periode vierde kwartaal 2016 tot en met het derde kwartaal 2017 het afgelopen jaar blijkt dat De Telegraaf wederom in de hoek waar de meeste klappen vallen. Ze bevindt zich daarbij in goed gezelschap van AD; een voor wat betreft lezersgroep een zeer vergelijkbare krant.

De oplagen van het FD en nrc.next blijven overigens op hetzelfde niveau. Maar deze kranten hebben een veel kleine doelgroep en oplage dan De Telegraaf en AD. Hoge bomen vangen nu eenmaal meer wind.

De scores van groot naar klein(er):

Dagblad (uitgever) Nieuwe oplage Oude plage Verandering
De Telegraaf (TMG) 359.143 390.655 -8%
AD (de Persgroep) 301.901 322.943 -7%
de Volkskrant (de Persgroep) 212.829 219.264 -4%
NRC Handelsblad (NRC Media) 132.111 136.765 -3%
Trouw (de Persgroep) 87.121 89.023 -3%
Het Financieele Dagblad (FD) 45.537 46.509 -3%
Reformatorisch Dagblad 41.931 42.913 -3%
Het Parool (de Persgroep) 41.723 44.585 -7%
nrc.next (NRC Media) 26.402 26.484 -
Nederlands Dagblad 19.368 21.366 -10%

En bij regionale dagbladen is het niet anders

Bij de regionale kranten zien we eenzelfde beeld: een daling van de printoplage bij alle titels. De oplage van de grootste regionale krant van Nederland, De Limburger (incl. Dagblad de Limburger), ging van 125.085 naar 118.915 (-6%). De "runner-up", De Gelderlander, daalde iets minder snel van 105.997 naar 102.604.

Zelfs de gratis krant "verkoopt" minder goed

Het gratis dagblad Metro ging door verminderde belangrstelling terug van 406.527 naar 316.401 exemplaren. Maar mogelijk is dit een correctie die meer jaren omspant dan alleen het afgelopen.

Betaald digitaal groeit - waarschijnlijk

De betaalde digitale oplages van de landelijke kranten laat een omgekeerd beeld zijn. Hier zijn er slechts stijgers. En in een aantal gevallen zijn de stijgingen zelfs opmerkelijk groot. Het NRC Handelsblad noteert de grootste groei, gevolgd door De Volkskrant en De Telegraaf.

Helaas blijf het enigszins onduidelijk waaruit de betaalde digitale oplage bestaat. De vraag is bijvoorbeeld hoe een krant een zaterdagabonnement met een digitaal door de week noteert. En of iedere krant dat op dezelfde manier doet. Het zou fijn zijn als de branche hier meer inzicht in gaf.

De digitale scores van groot naar klein(er):

Dagblad (uitgever) Nieuwe digitale oplage Oude plage Verandering
de Volkskrant (de Persgroep) 95.539 85.287 +11%
NRC Handelsblad (NRC Media) 79.513 60.587 +31%
De Telegraaf (TMG) 50.460 41.855 +21%
AD (de Persgroep) 35.613 33.891 +6%
Het Financieele Dagblad (FD) 31.815 27.021 +14%
Trouw (de Persgroep) 24.702 20.437 +20%
nrc.next (NRC Media) 18.459 16.270 +12%
Het Parool (de Persgroep) 14.762 12.187 +16%
Nederlands Dagblad 5.138 4.717 +25%%
Reformatorisch Dagblad 4.637 4.492 +4%%