Jaap Groenendijk
16-05-2017

FD zet in op digitaal. Dus het papier moet anders

Maandag 10 september start de nieuwe FD. Met een nieuwe krant voor maandag tot en met vrijdag. En met een nieuwe zaterdageditie, FD Weekend.

FD zet in op digitaal. Dus het papier moet anders

Maandag 10 september start de nieuwe FD. Met een nieuwe krant voor maandag tot en met vrijdag. En met een nieuwe zaterdageditie, FD Weekend. Met een nieuwe weekendbijlage FD Futures over technologie en innovatie. En met (wederom) een nieuwe versie van de bijlage ("magazine" moeten we tegenwoordig zeggen) FD Persoonlijk.

Uitgangspunt van het FD is dat abonnees voor hun werk "sterk afhankelijk" van de inhoud van het FD en willen niets missen. Dat is misschien enigszins hoogdravend. Maar feit is wel dat van het FD inhoudelijk meer detail en verdieping wordt verwacht dan, laten we zeggen, het AD. De FD redactie wil hieraan tegemoet (blijven) komen met een uitgebreid overzicht van het nieuws en diep(er)gravende achtergrondartikelen.

In de krant zal middels "gekleurde tabs" een duidelijke visuele scheiding worden gemaakt tussen nieuws en achtergrondartikelen. Zo kan eenieder snel vinden waar hij of zij naar op zoek is. Deze tabbladen zijn mogelijk doordat het FD (als enige dagblad ter wereld) wordt gedrukt en "gesneden" als een tijdschrift. Hierdoor kunnen foto’s en illustraties (zoals tabbladen) tot aan de rand van de pagina doorlopen.

Van analoog naar digitaal, letterlijk

In de krant zullen bovendien QR codes worden opgenomen bij artikelen. Zo kan de lezer bijvoorbeeld eenvoudig bij het lezen van een artikelen snel actuele cijfers (bijv. koersen) of online dossiers bekijken. Dit idee is natuurlijk allesbehalve nieuw. Maar het FD belooft het nu echt te gaan omarmen.

Inzichten en vooruitzichten

Het FD gaat iedere dag tenminste twee verdiepende verhalen brengen: Inzicht en Vooruitzicht. In Inzicht wordt een onderwerp vanuit verschillende perspectieven belicht. En in Vooruitzicht worden verschillende scenario’s doorgenomen voor de toekomst. Met de mogelijke opbrengsten, kosten en risicos. Inzicht kan bijvoorbeeld gaan over digitale oorlogsvoering. En Vooruitzicht over hoe (of in hoeverre) Nederland van het gas afkomt.

"Spitsuurstellen"

De doelgroep van FD Persoonlijk is hoogopgeleide en drukke dertigers en veertigers, betiteld als "spitsuurstellen". Hierin wordt ondermeer de bestaande "Werk & Geld" content opgenomen. DaarnaasDe nieuwe weekendbijlage FD Futures borduurt voort op technologie en innovatie en gaat diep in op de gevolgen van technologische ontwikkeling voor de samenleving.


Bron en afbeelding: FD

Gerelateerde artikelen