25 jaar Volkskrant Magazine: van "mislukte kleurenbijlage" tot succes
De iconische zaterdagbijlage bestaat dit jaar 25 jaar. Wat begon als mislukte kleurenbijlage groeide uit tot een succes.

© De Volkskrant
Van kappersblaadje naar succesnummer
Volkskrant Magazine, de iconische zaterdagbijlage van de Volkskrant, bestaat dit jaar 25 jaar. Wat begon als een mislukte poging om de krant op te fleuren met een kleurenbijlage, is inmiddels uitgegroeid tot een van de meest succesvolle elementen van de krant. Het succes van het magazine is een resultaat van talloze veranderingen, experimenten en vooral, de inzet van bevlogen redacteuren.
In een interview in Villamedia blikken Barbara van Beukering, die het blad in 2002 nieuw leven inblies, en de huidige hoofdredacteur Aimée Kiene terug op de hoogte- en dieptepunten van Volkskrant Magazine. Samen vertellen zij over de uitdagingen, de rubrieken en de evolutie die het magazine heeft doorgemaakt.
Abonnement | Periode | Prijs | Korting | |
---|---|---|---|---|
Zaterdag + Digitaal | 6 weken | €8,00 | 85% | Bestel |
Zaterdag + Digitaal | 1 jaar | €5,75 p/w | 36% | Bestel |
Zaterdag + Digitaal | 2 jaar | €5,25 p/w | 42% | Bestel |
Zaterdag + Digitaal | 3 jaar | €4,75 p/w | 47% | Bestel |
De turbulente beginjaren van Volkskrant Magazine
Het eerste nummer van Volkskrant Magazine werd in 1999 gelanceerd onder leiding van de toenmalige hoofdredacteur Pieter Broertjes. In het voorwoord omschreef Broertjes het blad als "een magazine dat serieuze aandacht heeft voor alle aspecten van het leven, relevant is en onderhoudend". Maar volgens Barbara van Beukering, die in 2002 het roer overnam, had Broertjes "geen idee waar hij aan begon".
In de beginjaren worstelde het magazine met een negatief imago. Lezers zagen het als een "kappersblaadje", en adverteerders bleven uit. De kritiek van de redactie zelf was ook niet mals. Van Beukering werd binnengehaald met de opdracht het blad te redden, anders zou de stekker eruit getrokken worden.

© De Volkskrant
Een nieuwe bladformule
Van Beukering introduceerde een nieuwe bladformule, waarmee het magazine opnieuw op de kaart moest worden gezet. Ze creëerde een formule met herkenbare elementen, zoals een groot interview, columns en vaste rubrieken. Echter, het begin was allesbehalve makkelijk. De redactie kwam zelfs in opstand tegen haar aanstelling, en ondertekende een petitie tegen haar benoeming.
Ondanks de weerstand zette Barbara haar plannen door. Het vernieuwde magazine verscheen in maart 2003 met Kim van Kooten op de cover. Het bleek direct een succes. Lezers reageerden enthousiast, en adverteerders vonden voor het eerst echt hun weg naar het blad. Het magazine werd zelfs een voorbeeld voor andere publicaties.
Volkskrant Magazine en de verschuiving in de media
In de afgelopen 25 jaar is de rol van krantenbijlagen zoals Volkskrant Magazine veranderd. Waar opiniebladen zoals Vrij Nederland en De Groene Amsterdammer ooit de boventoon voerden, lijken de krantenmagazines hun rol deels te hebben overgenomen. Barbara van Beukering ziet dat echter anders: "Volkskrant Magazine is geen opinieblad. Ik denk dat die bladen zelf niet tijdig genoeg hebben ingegrepen om mee te gaan met de veranderende tijden."
Aimée Kiene voegt daaraan toe dat de concurrentie voor aandacht hevig is. “We leven in een tijd waarin mensen worden overspoeld met informatie. Als je in het weekend al een dikke krant leest, is de vraag of je nog tijd hebt voor andere magazines. Het is daarom essentieel dat Volkskrant Magazine zich blijft onderscheiden door kwaliteit en diepgang.”
De samenwerking met de krant en online uitdagingen
De samenwerking tussen Volkskrant Magazine en de redactie van de krant is cruciaal voor het succes van het magazine. Volgens Kiene werken ze bijvoorbeeld vaak nauw samen met andere bijlagen zoals V. Er is echter ook concurrentie om de beste onderwerpen en interviews. “We moeten soms vechten om bepaalde interviews binnen te halen. Maar uiteindelijk werken we allemaal voor dezelfde krant en staat samenwerking centraal,” aldus Kiene.
Ondanks het succes van het fysieke magazine, blijft de integratie met de online versie een uitdaging. "Je moet soms lang zoeken op de homepage om het magazine te vinden. Dat moet beter," zegt Kiene. Ze werkt er hard aan om het magazine meer zichtbaarheid te geven op de website van de Volkskrant, maar dat blijkt technisch complex.

© De Volkskrant
Een solide basis voor een bewogen toekomst
Volkskrant Magazine is in 25 jaar tijd getransformeerd van een "mislukte kleurenbijlage" naar een succesvol en geliefd onderdeel van de Volkskrant. Dankzij de visie van Barbara van Beukering en de vasthoudendheid van Aimée Kiene is het magazine uitgegroeid tot een vaste waarde in de Nederlandse journalistiek. Ondanks de uitdagingen die de huidige mediawereld met zich meebrengt, blijft Volkskrant Magazine zijn plek behouden door kwaliteit, vernieuwing en samenwerking.
Sinds 2018 staat Aimée Kiene aan het roer van Volkskrant Magazine. Ze erfde een solide bladformule, maar voegde haar eigen stempel toe. Kiene wilde het blad weer wat journalistieker maken, met inhoud die lezers niet alleen vermaakt, maar hen ook nieuwe inzichten biedt.
Kiene bouwde voort op de basis die haar voorgangers hadden gelegd en zorgde ervoor dat Volkskrant Magazine een vaste waarde bleef in de weekendeditie van de Volkskrant. Met een team van 9 redacteurs produceert ze wekelijks een magazine van 72 pagina’s. Hoewel de redactie tegenwoordig kleiner is dan in de tijd van Van Beukering, blijft de kwaliteit van het magazine hoog.
De komende jaren beloven opnieuw veranderingen, maar één ding staat vast: het verhaal van Volkskrant Magazine is nog lang niet afgelopen en het magazine zal blijven meebewegen met de tijd.
Volkskrant Magazine het boek
De (visuele) evolutie van het magazine staat ook centraal in het Volkskrant Magazine "koffietafelboek": een prachtige verzameling die het 25-jarig jubileum van Volkskrant Magazine viert. Het boek biedt een diepgaande terugblik op de rijke geschiedenis van het magazine, vol met iconische covers, spraakmakende interviews en prachtige fotografie. Een ideaal verzamelobject voor lezers die de evolutie van Volkskrant Magazine van dichtbij hebben gevolgd.
Dit koffietafelboek staat boordevol verhalen die de diversiteit en creativiteit van de afgelopen decennia belichten. Het vormt een uniek document dat laat zien hoe het magazine zijn plek veroverde in de Nederlandse mediawereld. En het is voor iedere liefhebber van ontwerp en fotografie te koop in de webwinkel van de Volkskrant (zolang de voorraad strekt).