Exclusieve nieuwsbrieven bij NRC
Met ingang van 2 oktober 2023 zal NRC een aantal van zijn nieuwsbrieven exclusief beschikbaar stellen voor abonnees. Daarnaast lanceert de krant 3 nieuwe nieuwsbrieven.
Met ingang van 2 oktober 2023 zal NRC een aantal van zijn nieuwsbrieven exclusief beschikbaar stellen voor abonnees. Daarnaast zal de krant een drietal nieuwe nieuwsbrieven lanceren, waaronder één over kunstmatige intelligentie en een andere over vrouwen in de topsport.
Hiermee zal NRC in totaal 28 nieuwsbrieven aanbieden. Vanaf 2 oktober zullen 12 hiervan dus alleen toegankelijk zijn voor abonnees. Hieronder vallen onder andere NRC's Amerika-nieuwsbrief, De Haagse Stemming, Recht & Onrecht en Future Affairs.
Abonnement | Periode | Prijs | Korting | |
---|---|---|---|---|
Compleet | 1 jaar | €12,00 p/w | 19% | Bestel |
Compleet | 3 jaar | €11,42 p/w | 23% | Bestel |
Weekend+ | 1 jaar | €4,00 p/w | 52% | Bestel |
Weekend+ | 3 jaar | €3,50 p/w | 58% | Bestel |
Digitaal+ | 1 jaar | €3,50 p/w | 47% | Bestel |
Digitaal+ | 3 jaar | €3,00 p/w | 55% | Bestel |
Lisa Matulessya, strateeg bij NRC, licht de beslissing als volgt toe: "Wij beschouwen onze nieuwsbrieven als een op zichzelf staand journalistiek genre. Sommige nieuwsbrieven hebben als doel om mensen naar onze website te leiden. Maar de meer 'conversationele' NRC-nieuwsbrieven hebben dat doel niet. We zien ze als losse artikelen die rechtstreeks in de inbox van onze lezers verschijnen."
Juist deze conversationele nieuwsbrieven, waarin NRC-redacteuren lezers bijpraten over één specifiek onderwerp, zullen binnenkort exclusief zijn voor abonnees. Met deze nieuwsbrieven wil NRC nog meer nadruk leggen op kwaliteit. Kwaliteitsjournalistiek kan nu eenmaal niet helemaal gratis zijn.
Bij de nieuwsbrieven die exclusief toegankelijk zijn voor abonnees, zal NRC werken met een 'e-mailwall' ofwel een betaalmuur in e-mails. Het mailsysteem zal herkennen of de ontvanger van de nieuwsbrief een abonnement heeft op NRC of niet. Als de ontvanger een abonnement heeft, kan hij de volledige nieuwsbrief lezen. Als hij geen abonnement heeft, verschijnt er na de introductie een pop-up die de ontvanger verzoekt een abonnement af te sluiten.
Het concept van een betaalmuur in e-mails is natuurlijk niet helemaal nieuw. Onder andere The New York Times en The Economist maken er al gebruik van. Bij NRC krijgen nu ook alle abonnees die zich hebben ingeschreven voor de nieuwsbrieven automatisch toegang, met uitzondering van abonnees met alleen het basisabonnement op NRC. Voorheen was alleen NRC's Europa-nieuwsbrief exclusief beschikbaar voor abonnees, als onderdeel van een pilotprogramma in het afgelopen jaar.
Bron: Villamedia