Jaap Groenendijk
03-11-2020

Een goed teken: Saar Magazine van 4 naar 6 nummers p.j.

Het is misschien malaise in bladenland maar hier en daar ploeteren sommige magazines gewoon prima door. Saar Magazine, online begonnen en sinds 2018 een écht blad, is een van deze magazines.

Een goed teken: Saar Magazine van 4 naar 6 nummers p.j.

Het is misschien malaise in bladenland maar hier en daar ploeteren sommige magazines gewoon prima door. Saar Magazine, online begonnen en sinds 2018 een écht blad, is een van deze magazines.

Daar waar veel tijdschriften minder vaak worden uitgebracht om kosten te besparen zonder dat de kwaliteit er onder leidt, gaat Saar Magazine juist vaker uitkomen: in 2021 verschijnen er 6 nummers in plaats van de gebruikelijke 4 per jaar. Een goed teken.

Barbara van Erp van Snippet Media, uitgever van Saar Magazine: “We gaan van 4 naar 6 keer per jaar omdat het supergoed gaat met Saar. We groeien gestaag en krijgen steeds vaker de vraag waarom we zo relatief weinig verschijnen. Onze lezers zijn vaak echt hardcore fans. Dus hebben we de knoop doorgehakt om naar 6 keer per jaar te gaan.”

Een doekje tegen het bloeden voor trouwe lezers

Meer nummers betekent ook een duurder jaarabonnement. En hoewel sommige abonnees om meer nummers vroegen, zijn er natuurlijk ook abonnees voor wie 4 nummers prima was. En zij moeten nu ook meer betalen voor een jaarabonnement. Om deze groep tegemoet te komen krijgen zij 1 nummer cadeau. Dus ze krijgen 6 nummers voor de prijs van 5. Deze geste is over het algemeen goed ontvangen, volgens de uitgever.

De "nieuwe levenslustige 50+ vrouw"

Volgens Barbara van Erp is deel van het succes te verklaren door het feit dat het tijdschrift zich richt op een duidelijk doelgroep, deze doelgroep goed kent, en geen concessies doet aan adverteerders als deze een jongere doelgroep op het oog hebben. "Veel merken willen jong, jong, jong. Die denken bij 50+ nog steeds aan een grijze krullenbol achter de geraniums in plaats van aan Madonna fans, voor die laatste groep maken wij Saar Magazine. [...] Gelukkig hebben we een vaste groep adverteerders die juist heel erg op zoek zijn naar die nieuwe levenslustige 50+ vrouw. [...] Onze lezer voelt feilloos aan wanneer ze als een oud vrouwtje wordt aangesproken (ja, dat gebeurt heel veel, en je kan ze niet bozer maken dan daarmee) in plaats van als een leuke vrouw die midden in het leven staat.”

Saar Magazine 70+

In navolging van het succes van Saar Magazine voor 50+ vrouwen, werd in mei 2020 een speciale editie uitgebracht, gericht op de vrouw van 70+. Hoe is dat verlopen. Dit nummer werd ook goed verkocht. Het financiële plaatje hiervan is echter vooralsnog moeilijk rond te krijgen. Maar wie weet? 70 wordt ooit het nieuwe 50.

Bron: De Bladendokter

Gerelateerde artikelen