Veelgestelde vragen

Hieronder vind je de antwoorden op de meest gestelde vragen. Zit jouw vraag er niet tussen? Aarzel niet om contact met ons op te nemen. Wij zijn je graag van dienst.

FAQ sim only abonnementen

Zoals de naam al zegt krijg je bij een sim only abonnement alleen een nieuwe simkaart. Dus niet ook nog een telefoon. De simkaart plaats je eenvoudig in het toestel dat je al hebt. En je betaalt maandelijks alleen voor het bellen en de data voor smssen en internet.

Goedkoper
Allereerst is een sim only abonnement altijd goedkoper dan een abonnement-met-toestel. Bij een sim only abonnement ontvang je immers geen nieuw toestel. Deze hoef je dus ook niet in termijnen te betalen. (In een abonnement met toestel zit ook nog rente verrekent omdat je het toestel al gebruikt voordat je het helemaal hebt betaald. Je leent dan dus feitelijk geld. En hierover moet je rente betalen.)

Meer keuze
Daarnaast zijn er meer aanbieders van sim only abonnementen dan aanbieders die ook deals met toestellen hebben. Behalve dat de grotere concurrentie de prijzen laag houdt, heb je dus sowieso meer keuze. Misschien bevalt de uitstraling of de beheer-app van de ene aanbieder je gewoon beter dan de ander.

Meer vrijheid
Tot slot heb je met een sim only abonnement in de regel meer vrijheid. Aangezien telefoons moeten worden afbetaald lopen abonnementen met toestel in de regel 1 of 2 jaar. Bij een sim only abonnement heb je deze beperking niet. En abonnementen zijn dus maandelijks opzegbaar als je dat wil. (Het is wel mogelijk dat je een scherpere deal krijgt als je je langer wil vastleggen.)

Een sim only abonnement werkt technisch precies hetzelfde als een abonnement met toestel. De simkaarten zijn dezelfde. En er wordt van dezelfde netwerken gebruik gemaakt. Het enige verschil is dat, aangezien je het toestel er niet bij krijgt, je er zelf voor moet zorgen dat de simkaart bij je toestel past. Let hiervoor op het volgende het geval is:

  • het toestel is "simlockvrij";
  • de simkaart heeft het juiste formaat.

Deze 2 voorwaarden worden hieronder nader toegelicht.

Tele2 alleen met telefoons met 4G.
Aangezien de simkaarten hetzelfde zijn kunnen in principe alle mobiele telefoons worden gebruikt bij een sim only abonnement; ook de wat oudere. De keuze wordt echter iets beperkt als je voor een sim only abonnement van Tele2 kiest. Zij zijn namelijk als eerste provider vólledig overgegaan naar het snellere 4G voor data en internet (i.p.v. ook 3G). Dus als je toestel iets ouder is (3+ jaar) controleer dan even of deze 4G ondersteunt. Tele2 heeft hiervoor een uitgebreide lijst van geschikte toestellen samengesteld.

Als je voor het eerst een nieuwe simkaart in een toestel stopt is het belangrijk dat er geen simlock van een andere provider op het toestel zit. Wanneer een provider namelijk een toestel aanbiedt (bijv. bij een abonnement met toestel, maar ook bij veel prepaid toestellen) zit hier vaak een "slot" op waardoor het toestel alleen werkt met simkaarten van diezelfde provider. Dit moet het overstappen naar een andere provder iets lastiger maken.

Dus als je voor het eerst een sim only abonnement afsluit moet je even checken of er een simlock op het toestel zit. Stop hiervoor gewoon een simkaart van een vriend(in) met een andere provider in je toestel. En kijk of je kan bellen. (Dit kan verder geen kwaad.) Als dat niet lukt, zul je het toestel eerst "simlockvrij" moeten maken.

Voor het simlockvrij maken van het toestel heb je een "unlockcode" nodig. Deze code kun je opvragen bij de provider (of webwinkel) die het toestel heeft geleverd. Deze is wettelijk verplicht om je 1 jaar na aanschaf van de telefoon de code te geven zodra je er om vraagt. In de regel is dit gratis. Maar als je de code wil hebben binnen een jaar vanaf de aanschaf van het toestel kan de provider kosten in rekening brengen

Verschillende providers hebben verschillende procedures voor het aanvragen van de code. Het verstandigst is om even telefonisch contact op te nemen met de klantenservice van de provider (of de webwinkel). Zij kunnen je informeren en mogelijk zelfs de code direct geven.

Let op: Het verkrijgen van de code kan binnen 10 minuten zijn geregeld. Maar kan ook tot enkele weken duren, afhankelijk van de provider. Hou hier rekening mee. En probeer eerst het toestel simlockvrij te krijgen voordat je het abonnement afsluit.

IMEI-nummer
Het is mogelijk dat voor de unlockcode van de simkaart wordt gevraagd om het IMEI nummer van jouw toestel. Dit is uniek identificatienummer. Als je deze niet weet "bel" je met toestel naar *#06#. Het nummer verschijnt dan op het scherm.

Er zijn maar liefst 3 formaten simkaarten. Van groot naar klein en van oud naar nieuw zijn dit:

  • Mini-SIM
  • Micro-SIM
  • Nano-SIM

Voorheen kon dit nog wel eens voor problemen zorgen als je een ouder toestel had. Maar tegenwoordig gaan alle providers standaard uit van de (kleinste) Nano-simkaart en wordt deze aangeboden in een 3-in-1 kaart, waaruit het gewenst formaat kan worden gedrukt.

Mocht je per ongeluk voor een te klein formaat formaat gekozen, dan zijn er ook losse simkaart-adapters te koop.

FAQ overstappen en nummerbehoud

Je kunt overstappen naar een ander abonnement (al dan niet bij een andere provider) zodra jouw lopende contract is uitgediend. In de regel is eerder dan dat niet mogelijk of financieel niet aantrekkelijk. Dus als je voor 2 jaar een abonnement met toestel hebt afgesloten, kun je pas na deze 2 jaar overstappen naar een sim only abonnement.

2 maanden voor afloop van het contract
Is je contract nog niet verlopen, maar weet je nu al dat je wil overstappen? Dan kun je 2 maanden voor afloop van het contract bij een nieuwe provider de overstap aanvragen. Deze zal dan bij de huidige provider het abonnement opzeggen per de einddatum van het contract en zorgen dat je jouw nummer behoudt.

1 maand bij een doorlopend contract
Als de looptijd van het contract is verstreken zonder opzegging, wordt het automatisch verlengd door de provider. Het is vanaf dat moment wel maandelijks opzegbaar. Dus heb je al heel lang (2+ jaar) hetzelfde abonnement, dan kun je waarschijnlijk gewoon direct overstappen met de standaard opzegtermijn van 1 maand.

Ja. In Nederland zijn providers verplicht mee te werken aan nummerbehoud. Bij het afsluiten va een nieuw mobiel abonnement wordt hier expliciet altijd naar gevraagd. En je moet wel aangeven dat je dit wil; het gebeurt niet automatisch.

Eerst overstappen dan opzeggen
Als je je nummer wil behouden, is het belangrijk dat je jouw abonnement laat opzeggen door de nieuwe provider. Zeg níet zelf je abonnement op voordat het nieuwe contract is geregeld met behoud van je nummer. Als je jouw contract hebt opgezegd vóórdat een nieuw contract met nummberbehoud is geregeld, is de oude provider niet meer verplicht (of zelfs in staat) om dit te regelen.

Zorg bij prepaid dat het beltegoed op is
Ook als je prepaid abonnement hebt kun je jouw nummer gewoon behouden. Ook dit kan je het best doen via je nieuwe provider bij het afsluiten van een nieuw abonnement. Let wel: op het moment dat je nieuwe abonnement ingaat vervalt het beltegoed op je prepaidkaart. Deze kan niet worden teruggevraagd.

FAQ aanbieders en netwerken

Alle aanbieders van mobiele abonnementen (inclusief sim only) maken in Nederland gebruik van 1 van de 3 beschikbare netwerken: KPN, T-Mobile of Vodafone.

Alle andere aanbieders maken gebruik van het netwerk van deze 3 "providers". Het bereik van Robin Mobile, Simyo en Youfone is dus bijvoorbeeld exact hetzelfde aangezien ze alledrie gebruik maken van het KPN-netwerk.

De tabel hieronder toont welke van aanbieder van welk netwerk gebruik maakt.

Netwerk Aanbieder
KPN KPN, Simyo, Telfort, Youfone, Robin Mobile
T-Mobile T-Mobile, Ben, Simpel, Tele2 (bellen, 3G)
Vodafone Vodafone, Youfone

Voor 4G maakt Tele2 gebruik van haar eigen netwerk.

Alle aanbieders van mobiele abonnementen (inclusief sim only) maken in Nederland gebruik van 1 van de 3 beschikbare netwerken: KPN, T-Mobile of Vodafone. Alle andere aanbieders, die van hetzelfde netwerk gebruik maken, hebben dezelfde dekking. Tussen de netwerken van de providers onderling zijn er echter wél (grote) verschillen.

Als je in Friesland, Groningen, Drente, Overijsel, Gelderland of Zeeland woont, is het de moeite waard om even naar de "dekkingskaarten" van de verschillende netwerken te kijken. Zoom in op jouw woonplaats om te kijken hoe de dekking in en rondom je huis zal zijn. Zeker voor wat betreft 4G (internet) zijn de verschillen soms groot.

Klik op de onderstaande links om naar de dekkingskaart van het desbetreffende netwerk te gaan.