Jaap Groenendijk
27-11-2017

NRC wordt 1 krant. In de middag. In de avond. En online.

Volgend jaar wil NRC nog slimmer gaan uitgeven. En de printedities van NRC Handelsblad en nrc.next worden één.

NRC wordt 1 krant. In de middag. In de avond. En online.

Volgend jaar wil NRC nog slimmer gaan uitgeven. "De printedities van NRC Handelsblad en nrc.next worden één."

De lezers blijken minder te verschillen dan de kranten. En het belangrijkste verschil tussen een "Handelsblad-lezer" en een "next-lezer" lijkt te zijn dat de eerste het liefst de krant 's avonds ontvangt. Terwijl de laatste bij voorkeur 's middags al begint te lezen. Voor het overige verschillen beide lezersgroepen kennelijk niet zoveel. En dus gaat er gewerkt worden naar één krant, die voor 's middag (met 2 katernen) en 's avonds (met 3 katernen) kan worden besteld.

Einde nrc.next?

Het wordt anders verpakt. Maar dit lijkt toch gewoon het eind van nrc.next. Misschien zullen beide kranten hun "achternaam" (Handelsblad en .next) verliezen. Maar er is feitelijk maar één krant die verdwijnt: nrc.next.

Nu al wordt zijdelings vermeld dat de middagbezorging misschien niet overal in Nederland vol te houden is. En het lijkt me niet vergezocht om te denken dat in de komende jaren het verspreidingsgebied van de middageditie steeds verder wordt verkleind. Tot het over een jaar 5 is teruggebracht tot de kamer van de eindredacteur.

Op zich is dit natuurlijk helemaal niet erg. nrc.next was een goede poging om de teruggang in printoplage een halt te roepen door een jonger (online) publiek een papieren alternatief te bieden. Maar dat is nu een gepasseerd station. Er wordt nu gefocused op inhoud, efficiency én online. Internet lijkt eindelijk door NRC volledig omarmd te worden.

NRC gaat "digital first"

Steeds meer mensen zijn namelijk bereid te betalen voor digitale artikelen; zólang deze maar goed en uniek zijn. Je gaat immers niet betalen voor artikelen die je met een paar muisklikken elders gratis kan vinden. Maar als ze goed zijn (en aantrekkelijk gepresenteerd in een app) zijn meer en meer mensen bereid hier maandelijks een bedrag voor neer te leggen, die in de buurt komt van wat uitgever gewend zijn.

De kansloze missie lezers weg te lokken van internet is definitief opgegeven. De lezer mag nu ook online worden verleid. En dat doet het NRC goed. Met uitstekende apps, waarin artikelen heel prettig leesbaar zijn. En waarin je bovendien nog meer kan genieten van de sterke fotografie.

Kwaliteitsjournalistiek online

Het samenvoegen van de kranten met het behoud van een middageditie komt nogal omslachtig over. Maar ondergetekende wordt niet gehinderd door inzicht in de grootte en samenstelling van de lezersgroep van nrc.next. Misschien is het belangrijker dan het lijkt. En misschien is het alleen trots en politiek waardoor de middageditie voortleeft.

Hoe het ook zij, tussen de regels is ook te lezen dat het NRC zich nog meer gaat focussen op inhoud. En dat het meer dan in het verleden kwaliteitsjournalistiek naar het internet gaat brengen. Daar kan er nooit genoeg van zijn - wel een schrijnend gebrek.



Naar de actuele aanbiedingen van NRC Handelsblad

Gerelateerde artikelen